Laos - Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van gonnyensuus - WaarBenJij.nu Laos - Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van gonnyensuus - WaarBenJij.nu

Laos - Vietnam

Door: Gonny en Suus

06 Juli 2007 | Vietnam, Hoi An

Heyyyy Mensen!!!!!

Jullie zouden echt denken dat we genoeg tijd hadden om onze site een beetje bij te houden, nah niet dus! We hebben het nog drukker dan in Nederland. Met 5 uurtjes slaap per nacht redden we het hier allemaal maar net…druk druk druk….

We zijn inmiddels al 2 weken in Vietnam, maar hebben ook nog veel te vertellen over Laos. Laos was echt geweldig, niet alleen de natuur maar ook de mensen zijn er ontzettend vriendelijk en behulpzaam.
In Vientiane ( hoofdstad van Laos ) is een heel groot Buddha park, niet zo’n standaard Buddha park zoals in Thailand maar deze was met allemaal aparte Buddha beelden ( zie de foto’s ). Gonny en ik hebben een scooter gehuurd en zijn er naar toe gereden. Hoe we dat voor elkaar hebben gekregen zonder brokken te maken begrijp ik nu nog niet eigenlijk, de wegen waren er zo ontzettend slecht het leek wel een survival tocht! Hele leuke ervaring.
De dag erna was een hele speciale dag voor ons: Nederland moest namelijk voetballen tegen Thailand! Helaas dat we het niet meer konden redden om de wedstrijd live te zien in Bangkok, we kwamen er een beetje te laat achter...maar in Laos hebben we de wedstrijd bekeken, het was een groot feest! Alle locals waren voor Nederland en we waren met 3-1 gewonnen dus je kunt wel nagaan dat we een zware nacht hebben gehad….We hadden zelfs nog een club gevonden die langer open was dan 24.00 uur, heel apart voor in Laos. We waren met 5 Blanke mensen in de discotheek en voor de rest waren het allemaal locals. Het was echt super gezellie.
Laos zijn we vlug doorgereisd ivm tijd en Vietnam. Bij de meeste dorpen en steden zijn we maar 1 nacht gebleven en daarna verder gegaan.
In Pakse hebben we met 5 man een Tuk Tuk voor de hele dag gehuurd en hebben een toer gedaan naar verschillende watervallen. D’r waren echt hele mooie watervallen en met wat alcholische versnipperingen is zo’n dag al helemaal compleet. Jullie snappen wel dat we niet alle watervallen van de toer gered hebben omdat we overal veel te lang zijn blijven hangen om te zwemmen en te zonnen.
Om van Pakse naar Champasak te gaan moesten we de Mekong River oversteken met een echte LAO FERRY! God wat een geval, echt super. Het was een Ferry van hout en de planken waren zo aan elkaar getimmerd dat je het water van de rivier door de gleuven kon zien. We hebben zelfs een FIETS, ja, een echte hollandse fiets gehuurd en zijn gaan fietsen daar. De volgende dag zijn we met zyn 2tjes verder gereisd naar de eilanden in het zuiden, 4000 eilands aan de Mekong River in Laos. Het eiland Don Det was echt een backpackers eiland en daar troffen we weer mensen die we eerder tegen waren gekomen in Laos. Heel gezellie natuurlijk!! We hebben een geweldige toer gedaan naar een waterval en naar de dolfijnen in de Mekong river. Er was alleen 1 probleempje, wij zaten met ons bootje aan de kant van Laos en de dolfijnen zaten in de Mekong river aan de kant van Cambodia…. Als je heel, heel, heeeel goed keek zag je af en toe wat glinsteren in de verte wat een dolfijn moest voorstellen… GRRR! Vanuit de eilanden zijn we via de korst mogeljke omweg (jaja, planning is ver te zoeken haha) naar Vietnam gegaan. Het was echt tof want we hebben de grens deze keer overgestoken op een motorbike! Vanuit Laos was het 5 km naar de grens en met de backpack op de rug en de rugzak vast hebben we op de motobikes gezeten! Hadden eigenlijk verwacht dat deze ielige mensjes zo zouden om kiepen met ons achterop, maar het ging allemaal nog net goed.

Zo, nu zijn we eindelijk in Vietnam aangekomen, het land van de rieten hoedjes en de rijstvelden!!!! In Vietnam de minibus (lees à voor 9 personen) gepakt naar Dong Ha. Alleen werkt het hier een beetje anders en de instelling is: er is altijd nog plaats voor 1 meer!! Op het laatst zaten we met 15 man opgepropt in het minibusje en de Vietnameze dachten maar dat we ook Vietnamees konden praten. We hebben het niet duidelijk kunnen maken dat we de taal niet spraken en begonnen gewoon Nederlands terug te praten. Toen begrepen ze het pas. Jaja, wij hebben ook echt Vietnamese ogen en een donkere huid….
Hanoi, de hoofdstad, was een gekkenhuis! Overal motorbikes, fietsers, risks ( fiet taxi’s ), taxi’s ongelooflijk. Stoplichten kennen ze nergens en de straat oversteken is 1 groot risico!!! Je moet heeel langzaam oversteken zodat al het verkeer JOU ziet en jou kan ontwijken. Jij hebt hierbij dus geen kans om de motor te ontwijken. Echt een hele survival tocht. Wat je eigenlijk het beste kunt doen is gewoon een hand voor je ogen en oversteken, dat maakte het nog spannender.
In Sapa, topje noord-oost, van Vietnam hadden ze overall rijstterassen. Echt super mooi joh! De rijstvelden liggen overal tegen de bergen aan en het is super groen. De mensen die daar in de dorpjes wonen dragen nog allemaal originele kleren van vroeger. Het was heerlijk om ff rust te hebben aan onze kop.
Daarna ff terug naar Hanoi gegaan en door naar Halong Bay. We dachten dat we lekker aan het strand zouden zitten en dat het een mooi badplaatsje zou zijn. Nou, niet dus. De zeik begon al toen we aankwamen want niemand wilde ons in het hotel hebben. Overal waar we binnen liepen wuifde ze ons weg dat ze vol waren enzo. Echt raar en vervelend.
Helaas waren de locale mensen in Vietnam overal zo, erg onvriendelijk en ze keken je gewoon weg.
We hebben een boottoer gedaan daar wat echt nergens over ging, beetje in de boot zitten, wat rotsen bekijken, de 2 bekende rotsen van de kussende kippen gezien waar je nog geen kip uit kon halen en een grot binnen geweest waar het veeeel te druk met mensen was. Mmm, tijd om te vertrekken naar het zuiden. Via Hanoi (yep, weeer Hanoi) met de slaapbus naar Hue gegaan. De slaapbus was zeer relax alleen zijn de bedden niet echt gemaakt voor Westerse mensen. Daarna doorgereisd naar Danang Beach en dat was echt geweldig. Er was 1 guesthouse aan het strand en verder was er niet veel. ‘s Avonds hadden we een diner met 25 man om independence day (4 juli) te vieren. Echt heel gezellig met alleen maar backpackers en veel eten en drinken en leuke muziek!

Nu zitten we in Hoi An en dit is het tailor dorpje van Vietnam. We zijn gister naar een tailor gegaan en hebben uit een catalogus kleren uitgezocht die we wilden hebben. Daarna hebben ze alle maten opgemeten en vandaag kunnen we terug gaan om alles te passen en te laten herstellen. Wel heel erg verslavend om kleren te laten maken. Er zijn zoveel leuke kleren overal en vooral het laten maken voor jou op maat is echt super!!!!
En de mensen hier in het zuiden van Vietnam zijn weer ontzettend vriendelijk, wat een verschil met het Noorden zeg.
Nou mensen, dit was weer ff (ehum) een update. We zullen proberen om het bij te houden maar ja, we hebben het ook zoooo druk met alles, hebben nog de helft niet verteld van wat we eigenlijk mee hebben gemaakt. Maar dat krijgen jullie vast nog wel te horen..

Hele dikke kus en knuffel van Suus en Gonny vanuit Vietnam

BOS PARTY SAN: Weer ontzettend bedankt voor de extra foto ruimte, zullen er weer goed gebruik van maken! XXX

• 06 Juli 2007 - 08:43

Ilse En Marius:

Jeetje wat weer een prachtige foto's!!!! En wat hebben jullie toch weer allemaal meegemaakt. Jullie moeten toch maar eens vaker een berichtje plaatsen op de site hoor!!!! Wij willen van alles goed op de hoogte worden gehouden. Ik dacht dat je kon relaxen op vakantie, niet dus. Iedere nacht maar 5 uurtjes slapen, jeetje zeg!!!

Geniet er nog van met zijn tweetjes!!!

Groetjes

• 06 Juli 2007 - 10:32

Adriaan En Jenny :

wat leuk we hebben nu einedelojk dsl tc
    groetjes uit germmany

• 06 Juli 2007 - 13:26

Ramon:

Hey Gonny,

Je zit nu in Vietnam, lijkt me ook helemaal super. Erg leuk om weer eens wat te lezen over jullie avonturen. Zondag begint mijn reis aan Thailand en Laos. Ben je de komende weken nog een keer in Thailand of Laos denk je? Lijkt me erg gezellie om eens wat te drinken te pakken. Mail me als je denkt een mogelijkheid te hebben. (RJMvdKerkhof@cs.com, mocht je mijn adres niet meer hebben)
    Je hebt nog een knuffel van Janneke te goed.

Groetjes

• 06 Juli 2007 - 17:58

Jelle:

WAAAAAAAAAAAAAAaaaa, hoe vet allemaal ?!

jammer dat ik(we) "maar" 5 weekjes de tijd heb(ben)... vooral die watervallen en dat budha park zijn erg vet aan de fotos te zien. maar in thailand alleen al krijgen wij het druk zat.

het is nog maar 1 maand en 11 dagen voordat wij het vliegtuig in moeten.

tot dan, xX jelle.

• 07 Juli 2007 - 07:01

De Bos-party-san:

Dame's, dame's
    Wat 'n verhaal weer.
    We zijn er sprakeloos van.
    En dan die foto's,
    ze onder strepen het hele verslag.
    Gelukkig kunnen we 't goed vinden met Buddha, anders zouden we knappen van jaloezie. (HAHAHA)
    Nog 'n klein weekje, en dan is daar gedaan met de "rust",
    dan krijgen wij hier rust. (eindelijk)
    Als dan dat hele zooitje dan bij jullie zit houden wij hier weer 'n BBQ voor de "thuis-blijvers"(28 juli)

enne,
    Suus,Gonny
    probeer foto's temaken, van jullie bezoekers, die "tegen" hun gebruikt kunnen worden HAHAHA, ik kijk er nu al naar uit!!!!!!!!!!!

We wensen jullie de komende 4/5 weken extra veel plezier.

'N warme KNUFFEL
    De Bos-party-san & De Bos-amezone

• 07 Juli 2007 - 07:26

PP:

Ik heb zoveel soep gegeten.....

Gon, k was vanmorgen door de berichtjes van kiwiland aan het lezen, en kwam wel 25 keer soep tegen! Hahahahahaha, dat kan n mens niet aan!

Tot snel!

Grx PP

• 08 Juli 2007 - 18:12

Ellen:

haaaaaaa

hoe gaat het met jullie???
    weer erg leuke verhalen en de foto's zijn ook erg leuk!
    en suus weer helemaal opgeknapt gelukkig. je weet maar nooit wat je daar kan oplopen! wat had je eigenlijk?
    ik heb eindelijk mn fiets bij jullie thuis opgehaald! werd wel s tijd he..hihihi.
    have fun girls! ik lees het wel weer!

gr xxx ellen

• 09 Juli 2007 - 18:33

Linsey:

ik dacht toch echt dat ik al een bericht geplaatst had. vreemd.... nou ja dan nog maar eens.

Meiden het is weer super om dit te lezen en de foto's te zien!

heel veel plezier nog!

xxx lins

• 10 Juli 2007 - 08:19

Sorella:

Hoi meiden!
    Suus wat missen we je!!! Maar wat klinkt het als een aventuur allemaal.... :)
    Ik kijk wel uit naar als je weer teryg bent, dat wordt een knal feest bij Sausalitos!!!

(Steef mist je ook, hij heeft nu helemaal grijs haar....)

• 12 Juli 2007 - 09:51

Mariëlle:

Ha lieve meisjes,

Ik heb weer genoten van jullie verhalen en foto's! Heel veel plezier weer gewenst en veel liefs van mij. Dikke kus!
    (Suus, ik mis je, het is zo rustig in Maasbree!!!)

• 12 Juli 2007 - 11:59

Lucienne.:

Heej mûtskes,
    hoe ist. Wat un prachtige foto's. Ik weer bijna sjaloers op uch. Suus bis se wal verzichtig. Die foto van ut zeekehoes belooft neet vuul goods.
    groetjes.....

• 13 Juli 2007 - 10:51

Adriaan En Jenny:

van harte gonny met de 14e juli quatorze juillet dus we proberen het hilversums meubeltje aan de praat te houden

• 13 Juli 2007 - 10:53

en nog hartstikke veel plezier en goede gezondheid bij de tweede thai(en singapore) periode tot gauw hou je haaks

• 13 Juli 2007 - 11:04

Jenny:

adriaan is weer te snel !!
    de foto,s waren prachtig hoor bibi heeft ook net foto,s van de trouwerij van vrienden per e-mail gestuurd (7-7-07)
    gelukkig was het toen wel droog !!!
    morgen gaan wij fietsen in Amersfoort vandaar nu al de felicitaties veel liefs a.&j.xxxxx

• 14 Juli 2007 - 16:42

Josien:

Nou,nou meiden wat een foto's.Heb deze een paar keer bekeken want het was de moeite waard.Geweldig dat boeddha park en in Sapa de rijtvelden.Wist niet dat deze trapsgewijs lopen.Zie je, aan de hand van jullie foto's kunnen wij nog wat leren.
    Gonny hier nog nieuws uit het Zuiden.
    Ralph heeft nu zijn ing.diploma elektrotechniek op zak,en heeft ook al een baan.
    Robbie heeft zijn propodeuse gehaald.Hij is nu op vakantie in Griekenland.
    Nog effe en dan krijgen jullie er nog vakantiegangers bij(die staan te popelen)om het avontuur met jullie voort te zetten.
    We wensen jullie nog een fije tijd en tot gauw mails.
    Groeten van de mensen uit het Zuiden.

• 17 Juli 2007 - 22:28

Edduy @Maastricht:

Hey Suus,

Ow die eerste fotos zijn echt hilarisch met die beelden, vooral die ene van die banjo,lol.Natuurlijk weeeer prachtige fotos!!!!!!Ook leuk al die teksten onder de fotos!:)

Groetjes Edduy

• 18 Juli 2007 - 09:24

Tom:

hey chickas.. leuk om weer wat van jullie te horen.. beter nog dat het goed met jullie gaat.. hoop da jullie de nederlandse taal nog beheersen hah.. allemaal da loempia taaltje haha.. have fun zo lang het nog duurt tot snel kusjes op jullie voorhoofden..

• 26 Juli 2007 - 10:40

Monica:

Zo te lezen hebben jullie het super naar jullie zin :):)
    De foto´s zien er ook weer gaaf uit vooral die van Buddha Park.
    Tot snel!!!

Groetjes Monica

• 28 Juli 2007 - 17:24

Jacqueline En Erik:

whooo, we zijn echt jaloers op jullie
    geweldige foto's zeg, ga zo door, veel groetjes en kusjes van ons xxx

• 03 Augustus 2007 - 13:38

Deb:

heej gonny! nice story! fijn dat je nog steeds leuk vind. De foto's zijn ook echt mooi zeg, ook dat buddha park, natuurlijk weer lekker gek gedaan daar!
    Zo te horen (aan de tel) heb je ook mindere dingen meegemaakt daar! Wel een ervaring lijkt me!
    Ik ben weer terug van vakantie, heb me uiterst geamuseerd, en natuurlijk weer blij om ron te zien :)
    Maak er nog een fijne tijd van en hoop tot "gauw".
    x Deb

• 06 Augustus 2007 - 13:51

Eddepet:

Hi Suus,
    Na al deze lol moet je je toch even OP TIJD (NU) de vraag stellen: wil ik nog terug naar het BNL team of niet?
    het wordt echt de hoogste tijd!!!!
    niet nodig te zeggen dat we dat allemaal heel erg willen !!!!!!!!!!!!!

• 15 Augustus 2007 - 13:56

Marco:

Hoi Suz,

Ik hoop dat je snel weer terug bent in het Benelux team.......Knuffel Marco

• 17 September 2007 - 13:10

Henry:

Nou heb ik de site eindelijk ook eens gevonden. Erg mooie foto's, mooi land. Veel plezier nog en tot snel.

Groetjes,

Henry

• 23 September 2007 - 22:58

Sjraarke:

Hoi Suus,

Als jij weer terug bent in het Beneluxteam ben ik er niet meer.
    Maar troost je, als alles goed is ben jij 12 okt. erbij in dat leuke eetcafé in Krefeld.
    En dan ben ik er ook bij.

Dat ik weg ben bij het Beneluxteam komt doordat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt.

De rest vertel ik je dan wel op 12 oktober.